<< vissza
2016. 03. 25

Új autót, akár kétmillióért?


2015 végén kezdték forgalmazni az új Ladákat hazánkban, tesztet azonban sehol nem lehetett róluk olvasni. A Lada Baráti Kör oldalán egyre-másra jelentek meg a hívogató képek a Grantáról, minket pedig egyre jobban kezdett érdekelni, milyen lehet a XXI. század Ladája. Úgy gondoltuk, magunk járunk utána és kértünk egy Lada Granta tesztautót a Lada Csorna márkakereskedéstől. A Liftback – azaz ferdehátú ötajtós – 1.6 Norma, tehát a középső felszereltségű autót egy hétvégén keresztül nyúztuk, változatos körülmények között. Hogy milyen benyomást tett ránk az orosz vas? Alább kiderül!

Grantáltan megnyerő külső

Fejlődik a világ, a Lada végre nyugati színvonalú autót gyárt. Elsőre a parkolóból csak az újdonsága miatt kilógó, amúgy pedig divatos forma tűnik fel. Közelebbről nézve már az alapáron járó 15 colos alufelnik (rajtuk Pirelli Cinturato gumikkal), és a kulturált illesztések is szemet szúrnak. Vagyis éppen, hogy nem szúrnak, hanem simogatnak. A Granta egy kellemes, letisztult, az első perctől bizalmat ébresztő autó.

A külső kilincsek egyszerű, fekete műanyagok, minden sallang nélkül. A Kalináról már ismert darabok, de a Granta formavilágához is tökéletesen passzolnak. Békebeli Lada-slusszkulcsot idéző kulccsal nyithatjuk a központi zárat. A vezetőé előbb nyílik, mint a többi, amit kicsit szokatlannak találtam, azonban ennek sem előnye, sem hátránya nem lehet.

Az ajtók meglehetősen szélesre nyílnak, határozott akadási pontokon kell áttolni őket. Az első ajtók kezdetben még hirtelen túlvágódtak az utolsó akadási pontokon, de a használatnak köszönhetően ez a hétvégén visszaszelídült az elvárható szintre. A tesztautóba mi tettük bele az ezredik kilométert, szóval még minden bejáratós volt, ezt nem árt figyelembe venni.

A belső tér balLadája

A belső kisautósan egyszerű, szintén divatos formákból épül fel. A műanyagok kopogósak, de tartósnak hatnak, itt nem fog eltörni, elrepedni semmi sem a hosszú évek alatt. Öntési sorja akad pár helyen, de nem látványos. A szellőző nyílások a teljesen elzárható-könnyen irányba állítható fajták, nekem az Iveco Daily-ből tűntek ismerősnek. Ami negatívum, az a kályhaezüst színű ajtóbehúzó és kilincs, ezeket egyszerűen feketén kellett volna hagyni. Ugyanakkor az autóba beülve megcsapja az ember orrát az újautó-illat. Igen, illat, nem fröccsöntött hypo-s dobozok, és frissen gyártott gumicsizmák szaga, mint az újkori diszkont-autókban, hanem rendes, kellemes illat.



Az ülések tartósnak ható szövettel vannak burkolva, a vezetőülés nem kis darab létemre is kényelmes. 187 cm-es magasságommal mögöttem már nem lesz sok lábtér, ez ebben a kategóriában átlagos dolognak mondható. A két napos tesztből gyakorlatilag nettó egy napot ebben töltöttem és nem elgémberedett tagokkal szálltam ki belőle este. A kormány jó fogású és a Lada-jellel a közepén bizalomgerjesztő látványt nyújt. Minden rögtön kézre esik, nem kell gondolkodni a berendezések és kapcsolók működésén. Népautó ez kérem, közérthető nyelven beszél hozzánk, nem magas lóról.

A kormány magassága állítható, a műszerek könnyen leolvashatóak, még a gyári rádió is szebben dobozhangú, mint azt más autókban megszokhattuk. Nyilván nem egy Infinity hifi, de éppen megfelelő. A gyári rádióval gond nélkül párosítottuk a telefonjainkat, így a kihangosítót is kipróbáltuk, ami hasznos extra a telepített traffipaxok világában. A rádió USB-s, valamint SD kártyát is fogad, CD lejátszó nem tartozik hozzá. Szerencsére hűséges kis pendrive-om mindig meg van töltve autózós zenékkel, így nem voltunk rászorulva a rádióból áradó divatmuzsikára.

A Granta fedélzeti computere – mert ilyen is van ám a XXI. század Ladájában - tájékoztatást ad a pillanatnyi és az átlagfogyasztásról, de megnézhetjük a motor hőmérsékletét (manapság sok autóban már csak figyelmeztető lámpa van, vagy olyan műszer, ami nem mér pontosan), vagy az akkumulátor feszültségét is. Persze nem kell okostelefon-szintű egérmozira gondolni, a folyadékkristáyos monokróm kijelző a kilométeróra és a fordulatszámmérő között lakik, ott olvashatjuk le a minket érdeklő adatokat. Itt jelenik meg a visszakapcsolásra figyelmeztető piktogram is, erről alább még esik majd szó. A műszerfal éjszaka is pontosan olvasható, a köztudottan megnyugtató zöld fénnyel világították meg.

A visszapillantó tükörben a ferde hátsó üvegen keresztül kevés kilátás esik a mögöttes dolgokra. Elsőre aggodalommal töltött el, de a nagy és hasznos külső tükrökkel kiegészítve semmilyen problémát nem okozott: a fényképezés miatt sokat kellett tolatni, nagyon jól lehet érezni és látni az autó elejét, hátulját.

Manuális klíma, szervokormány, elektromos ablakok elöl, blokkolásgátló (ABS), fékasszisztens (BAS), elektronikus menetstabilizátor (ESC), kipörgésgátló (ASR), két légzsák, osztva dönthető hátsó ülések, ISOFIX gyermekülés-előkészítés. A Norma – tehát közepes – felszereltségű Grantában minden megvan, ami szükséges a kényelmes és biztonságos utazáshoz. A háromféle felszereltségi szintből a legnagyobb – a Lux – már automata váltóval is rendelhető, de jár hozzá fűthető ülés, vagy parkolóradar is, érdemes a döntés előtt alaposan tanulmányozni a brosúrát, a „fullextrás” ötajtós ára is alig szökik hárommillió Forint fölé. Az utastér leginkább a „két felnőtt elöl, két gyermek hátul” modellnek felel meg, a hátrafelé lejtő tetővonal miatt 185 cm feletti embereknek már szűkös a fejtér a hátsó sorban. A középső utasnak is hárompontos öv jár, ha nincs használatban, ez felcsévélhető, így nem takar ki a kilátásból.

A belső tér kínálatát összegezve egy tartós, praktikus anyagokból építkező, a Škoda Fabia helykínálatát nyújtó autóval van dolgunk. Ritkán fordul elő velem ilyesmi, de az első perctől otthon éreztem magam benne.

VAZze, mekkora!

A csomagtartó a ferde hát alatt nagy, az ajtó pedig mélyről nyílik olyan magasra, hogy alá állva nem vertem be a fejem az amúgy szabadon álló zárszerkezetbe (a használt Kalinánál ez még be volt burkolva). A lecsukásnál mindig kardinális kérdés, hogy koszos lesz-e a kezünk: talán az orosz időjárási sajátosságok miatt, de itt gondoltak arra, hogy ne kelljen a kívülről koszos autót megfogni, és tettek egy ajtólehúzó szalagot a csomagtartóra. Az ötödik ajtó egyébként belülről, gombbal is nyitható, valamint a kötelező vadászat után, hosszas keresésünk itt vezetett először eredményre: találtunk egy darabka „klasszik” Ladát az ajtózár formájában (majd később a hátsó ablaktekerő gombjában is felfedezünk egy kis kocka-Ladát, de itt el is fogynak a múltbéli nyomok).



A csomagtartó belülről a szokásos csomagtér-szövettel van burkolva, a csomagok rögzítéséhez fém füleket is találunk. Mint már említettem, a hátsó ülés osztva dönthető, a kalaptartó felhajtható, így akár egy költözésnél is komolyan hasznát vehetjük a rendelkezésre álló, már alapból is 440 literes űrnek (a felsőkategóriás Lanciám csomagtartója hasonló méretű, szóval valóban méretes).

A csomagtartó aljában lakik a lemezfelnis pótkerék. Felirat jelzi rajta, hogy 120 km/h-s sebességig használható, egyébként orosz KAMA gumival van szerelve, nem a nagyságrendekkel bizalomgerjesztőbb Pirellivel, mint a „rendes” alukerekek.

Ha Ladás a haladás, avagy 1.6 16V 96LE

A motorháztető felnyitása után egy korszerű nyugati autó motortere tárul elénk. Togliatti, vagy Izsevszk az nyugat-e? A fedélen szigetelés, minden szépen, rendezetten fut, semmi kaotikus elemet nem látni. A hajtás a Kalinában már bizonyított, jelen esetben azonban már az Euro6 normákat teljesítő motorból, és váltóból áll. Utóbbit alaposan gondozásba vették az orosz mérnökök, a váltót már nem rudazat, hanem bowden köti össze a váltókarral, és a belsejében is tartósabb, erősebb szinkrongyűrűk tanúskodnak a fejlődésről. A hengertömb a Samarából lehetne ismerős, de annyi minden változott benne és körülötte, hogy ez gyakorlatilag nem bír jelentőséggel.

A motorban a Federal Mogultól származó forgattyús mechanizmus dolgozik várhatóan az idők végezetéig, a név szerintem garancia a minőségre. Az egész autón érezni lehet, hogy a mérsékelt ár ellenére elsődleges szempont a tartósság volt, ez nem csak a motornál, hanem mindenütt tetten érhető. A hengerfej 16 szeleppel lélegezteti az 1.6-os szívet, amiből 96 ló erejét sikerült kinyernie a fejlesztőknek. A hangja kellemes, menet közben nem tolakodik be az utastérbe, de nem is fullad a hangtalanság unalmába. A motort alulról fém burkolat védi, úgyhogy nem lehet akadály a hétvégi telekhez vezető földút sem. Minden új Ladához jár az 5 év, vagy 100 ezer km garancia. Azt mondtam már, hogy keleten Datsun márkanév alatt is forgalmazzák?

Menőverezés

A futómű a 160 mm hasmagasságú autó alatt meglehetősen megbocsátó. Nem mertem annyira kínozni a vadonatúj autót, hogy kihozzam a sodrából, de végig stabilan viselkedett és könnyen irányítható maradt. Hamar összenőttem a Grantával, egy óra múltával már olyan volt, mintha mindig is ezzel az autóval jártam volna.

A kormány közvetlen, az elöl tárcsa, hátul dobfékes autó kiválóan lassul, a fék jól adagolható. A kuplung könnyen, „nyugati autósan” kinyomható (vagy be?) a pedálkiosztás tökéletes, 48-as lábakkal sem akadtam el bennük, még éppen pont jó volt. A gázpedál lenyomására a 96 lóerő könnyedén mozdítja meg az autót, a váltókar pedig lötyögés és kellemetlenségek nélkül csusszan át egyik fokozatból a másikba. Az a fajta szerkezet, amire nem néz le az ember, hanem természetesen képes kezelni az első perctől. Hogy a használat során mennyire kopik majd ki, arra nem tudok tippelni, a használt Kalina régi, még nem bowdenes szerkezetével nem volt probléma.



Városban kényelmesen lehet közlekedni vele, kellően mozgékony gép a Granta. Az autós társak és a járókelők egyébként mindenhol forogtak utána, az új Lada nagyon sok embert érdekel. A hétvége alatt három potenciális vevővel is összeakadtunk, egyikük elkérte a számomat és később felhívott minket, hogy minél hamarabb többet megtudjon a gépről. Országúton még a híresen rossz Győr-Moson-Sopron megyei utakon is zajtalanul futott az autó, 90-es tempónál sem a gördülési, sem a szélzaj nem számottevő. Én legalábbis jóval nagyobbra számítottam, de csendesen suhantunk, és halkan tudtunk beszélgetni. A 0-100-as gyorsulási adatot nem adták meg a magyar nyelvű brosúrában, méréseink szerint 13 másodperc szükséges hozzá.

Német autópályán (hehehe) is kipróbáltuk a Lada Grantát, 110-ig minimálisan emelkedik a menetzaj, 130-nál is inkább a gördülési zaj miatt lesz hangosabb az utastérben. Már csak a nagy külső tükrök miatt is több zúgásra számítottam. A gyári 168,5 km/h-s végsebességet csupán új autó mivolta miatt nem mertük kipróbálni, 135 körül elengedtem a gázpedált.

Körülbelül tizenötször hajtottam fel vele egy járdaszigetre, hogy meghallgassam, zörög-tekeredik-perceg-e valami az utastérben, de meg egy nyikkanást sem hallottam. Abból kiindulva, hogy használt Kalina tesztünk totálkárból visszahozott alanya 40 ezer km-rel a háta mögött még mindig nyiszogás nélkül, zajtalanul teszi a dolgát, szerintem itt sem lesz probléma az idő múlásával. Gyakran mondogattuk a teszt során, hogy ár-érték arányát tekintve sokat kihoztak a Grantából, pedig egyikünket sem neveztem volna a próba előtt az újkori Ladák nagy kedvelőjének.

Sikerre éhes, de nem szomjas

Igen-igen, egyszerű és jó kisautó a Granta, de mennyit fogyaszt? – kérdezheti a tisztelt érdeklődő. A fedélzeti computer tanulsága szerint a gyári 6.6-os átlagot hozta az autó, csak az intenzív fékezéses, szlalomozós, tempósan fordulós, határozott padlógázas, lezárt úton való próbálgatás alatt szökött fel 7 liter fölé a számláló. Végül a benzinkúton is ellenőriztük a gép által mért adatok hitelességét, és igaznak bizonyult. A tesztút nagy részén ketten ültünk az autóban, és nem vagyunk éppen könnyűléptűek, szóval egy személlyel, vagy két 80 kg-os emberrel biztosan lejjebb lehet még vinni a fogyasztást. A fedélzeti computer egyébként érzékeli, ha nem a megfelelő sebességi fokozatban használjuk az autót, és jelzi, hogy kapcsoljunk vissza, ezzel is segítve a takarékosabb vezetést. Szerintem pár nap használat után könnyedén tudtam volna vele 6.5 liter alatti értékeket is produkálni.

Egy új autónál nem csak a fogyasztás, hanem a szerviz is fontos tényező a költségeket tekintve. Az új Lada Granta 5 év garanciával rendelkezik. Ennek feltétele, hogy 2500 és 3000 km között visszavigye tulajdonosa egy teljes átvizsgálásra, majd 15 ezer km-enként a kötelező szervizekre. A szervizköltségek nagyságrendileg 20 és 30 ezer Ft között mozognak.

Jó gépkocsi, jó gépkocsi…

Hogy milyen is összefoglalva a Lada Granta Liftback? Egy modern külsejű, kifejezetten szép, de mégis olcsó autó. Tartós és bevált anyagokból építkező, egyszerű, de kulturált beltérrel, jó menettulajdonságokkal, elegendő hellyel, használható funkciókkal, és a tartósság érzetével minden porcikájában. Alapfelszereltséggel a négyajtós már kétmillió alatt a miénk lehet, és bevallom, nem sokat gondolkodnék, ha új autó vásárlását tervezném. Ár-érték arányát tekintve gyakorlatilag verhetetlen a Granta, nem hiába van már most is 3 hónapos várakozási idő rá. Nem lóg ki egy városi parkolóból, de vidéken is képes bizonyítani rátermettségét, hűséges társa lehet bárkinek, aki nem vágyik túlzó dolgokra, de szeretne egy jó autóval közlekedni.

Forrás: vancello.blog.hu


Ваш браузер ( )устарел. Он имеет уязвимости в безопасности и может не показывать все возможности на этом и других сайтах. Узнайте, как обновить Ваш браузер
x